Standardy Ochrony Małoletnich
- WSTĘP
„Standardy Ochrony Małoletnich”, nazywane dalej „Standardami” zawierają zbiór zasad, tj. nakazów i zakazów pozwalających ochronić małoletnich przed krzywdzeniem i zapewniają ochronę ich praw. Jest to regulacja prawna, która ma zabezpieczyć małoletnich przed różnego rodzaju przemocą, zwłaszcza w związku z wykorzystywaniem seksualnym.
Poniższe Standardy dotyczą ochrony małoletnich, są zbiorem zasad i procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia ich bezpieczeństwa. Celem niniejszego dokumentu jest ochrona małoletnich przed różnymi formami krzywdzenia oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska.
- PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606) – ustawą tą znowelizowano ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.), która po zmianie nosi tytuł ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.
- DEFINICJE
- krzywdzenie małoletniego – każde działanie lub zaniechanie dokonane przez jakąkolwiek osobę, a także rezultat takiego działania lub zaniechania, który narusza prawa lub wolności małoletniego. Krzywdzeniem jest przemoc, zarówno fizyczna jak i psychiczna, wykorzystywanie seksualne, a także inne działanie lub zaniechanie dokonane ze szkodą dla małoletniego,
- pracownik placówki – każda osoba zatrudniona w placówce lub z nią współpracująca, a także właściciele bądź współwłaściciele placówki,
- małoletni – każda osoba do ukończenia 18 roku życia,
- osoba odpowiedzialna – osoba wyznaczona przez właściciela placówki lub właściciel placówki sprawująca nadzór nad realizacją ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.
- ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY MAŁOLETNIM A PERSONELEM PLACÓWKI, A W SZCZEGÓLNOŚCI ZACHOWANIA NIEDOZWOLONE WOBEC MAŁOLETNICH
Zasady bezpiecznych relacji z małoletnimi wskazują przede wszystkim jakie zachowania i praktyki są niedozwolone wobec małoletnich. Zasady te dostosowane są do specyfiki funkcjonowania placówki.
- Podstawową zasadą funkcjonowania placówki oraz personelu placówki jest działanie dla dobra małoletniego, z poszanowaniem jego godności i potrzeb.
- Personel odnosi się do małoletniego z szacunkiem.
- Zasady bezpiecznych relacji personelu placówki z małoletnimi obowiązują wszystkich pracowników placówki, a także wolontariuszy.
- Personel placówki obowiązany jest do zachowania profesjonalnych relacji z małoletnimi, odpowiednich do wieku i dojrzałości małoletniego.
- Fizyczny kontakt z małoletnim musi bazować na poszanowaniu godności i intymności małoletniego.
- Fizyczny kontakt z małoletnim, bazujący na poszanowaniu jego godności i intymności, może występować podczas:
- odbywania się zajęć sportowo-rekreacyjnych,
- bezpośredniego zagrożenia życia lub działań z zakresu pomocy przedmedycznej (np. udzielenie pierwszej pomocy, czy ochrona małoletniego przed niebezpiecznymi zachowaniami osób trzecich),
- Personel placówki w komunikacji z małoletnim przejawia się szacunkiem wobec małoletniego i cierpliwością.
- Podczas komunikacji z małoletnim personel placówki ma zakaz upokarzania, lekceważenia i obrażania małoletniego, w tym zakazane jest podnoszenie głosu na małoletniego w sytuacji innej niż wynikająca z zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego i innych osób.
- Zakazane jest wykorzystywanie w komunikacji z małoletnim gestów nacechowanych agresywnie i uznawanych za wulgarne.
- Zakazane są zachowania wzbudzające w małoletnim poczucie zagrożenia albo noszące znamiona przemocy fizycznej, relacji romantycznej bądź erotycznej.
- Zakazane jest ujawnianie informacji wrażliwych dotyczących małoletniego wobec osób nieuprawnionych, w tym informacji o danych osobowych małoletniego, o jego sytuacji ekonomicznej, medycznej, rodzinnej i prawnej.
- Kontakty bezpośrednie, a także kontakt za pośrednictwem mediów społecznościowych i innych środków komunikacji elektronicznej powinny być ściśle związane z wykonywaniem obowiązków służbowych i prowadzonych w placówce zajęć.
- Kontakt bezpośredni z małoletnim, w razie możliwości, powinien odbywać się przy otwartych drzwiach lub w obecności innego pracownika placówki.
- Zakazany jest kontakt fizyczny z małoletnim, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny, bądź posiadający podtekst erotyczny.
- Kontakt fizyczny z małoletnim nie może być ukrywany. Nie może wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z realizacji władzy posiadanej przez pracownika placówki.
- Rodzice, a także opiekunowie prawni małoletnich mają prawo do uzyskania wszelkich informacji na temat funkcjonowania małoletniego na terenie placówki, a także w trakcie innych wydarzeń zorganizowanych przez placówkę.
- Przy podejmowaniu kontaktu z małoletnim z niepełnosprawnością lub specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, pracownicy placówki są obowiązani uwzględnić tę kwestię.
- ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA LUB POSIADANIA INFORMACJI O KRZYWDZENIU MAŁOLETNIEGO, OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ O ZDARZENIACH ZAGRAŻAJĄCYCH MAŁOLETNIEMU I UDZIELENIE MU WSPARCIA
- Pracownik placówki w przypadku podejrzenia lub uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego:
- przyjmuje zgłoszenie o krzywdzeniu lub podejrzeniu krzywdzenia małoletniego, a także o wszelkich zachowaniach nacechowanych seksualnie względem małoletniego, przekazuje uzyskane informacje właścicielowi placówki – Michałowi Bogusławskiemu oraz sporządza notatkę służbową,
- przeprowadza rozmowę z małoletnim w obecności drugiego pracownika (a w miarę możliwości w obecności psychologa),
- uczestniczy w rozmowach przeprowadzonych z rodzicami lub opiekunami prawnymi małoletniego,
- udziela wsparcia małoletniemu oraz monitoruje jego sytuację, a ponadto pozostaje w kontakcie z rodzicami lub opiekunami prawnymi małoletniego,
- ma obowiązek wezwać pogotowie, jeżeli wystąpiło poważne uszkodzenie ciała lub rozważyć inną formę pomocy przedmedycznej,
- zawiadamia organy ścigania (policję lub prokuraturę) w przypadku gdy małoletni doświadcza przemocy domowej.
- Rozmowa, o której mowa w ust. 1 pkt b) ma na celu ustalenie stanu faktycznego (miejsca zdarzenia, opis zdarzenia, świadkowie itp.) oraz wsparcie emocjonalne małoletniego. W trakcie rozmowy pracownik placówki ma obowiązek koncentrować się na kontakcie z małoletnim i dobru małoletniego.
- Podczas rozmowy, o której mowa w ust. 1 pkt c) rodzice lub opiekunowie prawni małoletniego zostają poinformowani o możliwości objęcia ich środowiska domowego wsparciem oraz o obowiązku zgłoszenia przez placówkę podejrzenia krzywdzenia małoletniego do odpowiedniej instytucji,
- Osobą odpowiedzialną za zapewnienie pracownikom placówki pomocy w realizacji zadań wskazanych w ust. 1 jest właściciel placówki – Michał Bogusławski,
- Osoba, która uzyskała informację o krzywdzeniu małoletniego przez pracownika placówki lub inne osoby ma obowiązek przekazania tej informacji właścicielowi placówki lub innemu pracownikowi placówki,
- Właściciel placówki informuje o podejrzeniu co do krzywdzenia małoletniego przez pracownika placówki rodziców lub opiekunów prawnych małoletniego oraz odpowiednie instytucje,
- Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięli informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, włączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
- PROCEDURA INTERWENCJI W SYTUACJI KRZYWDZENIA MAŁOLETNIEGO PRZEZ INNYCH MAŁOLETNICH
- W przypadku powzięcia przez pracownika placówki podejrzenia, że małoletni jest krzywdzony, osoba odpowiedzialna ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji właścicielowi placówki oraz sporządzić notatkę służbową,
- Pracownik placówki, będący świadkiem niestosowanego lub agresywnego zachowania małoletnich wobec siebie jest zobowiązany do:
- niezwłocznej reakcji na zaistniałą sytuację,
- udzielenia pomocy małoletniemu, który jest krzywdzony i zabezpieczenia bezpieczeństwa innych małoletnich,
- wezwania, w razie potrzeby, pomocy innego pracownika placówki lub właściciela placówki.
- W razie możliwości pracownik placówki ustala przyczynę krzywdzenia małoletniego przeprowadzając rozmowę ze stronami konfliktu. Pracownik placówki ma obowiązek poinformować właściciela placówki o zajściu,
- Przebieg interwencji, rozmowy oraz podjęte ustalenia są dokumentowane przez pracowników placówki w formie notatki służbowej,
- W sytuacji, gdy zachowanie małoletniego nie ulega poprawie mimo przeprowadzonej rozmowy, o której mowa w ust. 3, pracownik placówki lub właściciel placówki zwraca się z prośbą o zgłoszenie się rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego do placówki,
- Pracownik placówki przeprowadza rozmowę z rodzicami lub opiekunami prawnymi małoletniego. Z rozmowy z małoletnim i rodzicem lub opiekunem prawnym małoletniego pracownik placówki sporządza notatkę służbową, którą podpisuje zarówno rodzic (opiekun prawny), jak i pracownik placówki odbywający rozmowę.
- ZASADY PRZEGLĄDU I AKTUALIZACJI STANDARDÓW
1. Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w High Definition Dance Studio podlegają przeglądowi corocznie w terminie ustalonym przez właściciela placówki, a także w razie nowelizacji aktów prawnych mających wpływ na sposób ujęcia przyjętych standardów ochrony małoletnich, a także procedur z nimi związanymi.
- Przegląd Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących w High Definition Dance Studio polega na stwierdzeniu wypełnienia przez nie wymogów określonych w prawie powszechnie obowiązującym. Przeglądu dokonuje właściciel placówki lub osoba przez niego upoważniona,
- Aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących w High Definition Dance Studio dokonuje właściciel placówki,
- Właściciel placówki dokonuje aktualizacji Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących w High Definition Dance Studio, w sytuacji gdy ich przegląd wykazał niespełnianie przez standardy wymagań określonych w odpowiednich przepisach lub też standardy te okazały się nieodpowiadające potrzebom małoletnim.
- ZASADY PRZYGOTOWANIA PERSONELU PLACÓWKI DO STOSOWANIA STANDARDÓW ORAZ SPOSÓB DOKUMENTOWANIA TEJ CZYNNOŚCI
- Przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, właściciel placówki uzyskuje informacje czy dane tej osoby są uiszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
- Osobą odpowiedzialną za przygotowanie pracowników placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich jest właściciel placówki – Michał Bogusławski. Właściciel placówki może upoważnić wyznaczoną przez siebie osobę do przygotowania pracowników placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich.
- ZASADY I SPOSÓB UDOSTĘPNIANIA RODZICOM ALBO OPIEKUNOM PRAWNYM LUB FAKTYCZNYM ORAZ MAŁOLETNIM STANDARDÓW DO ZAZNAJOMIENIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA
- Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w High Definition Dance Studio są udostępniane pracownikom placówki, małoletnim i ich rodzicom (opiekunom prawnym) na żądanie oraz poprzez wywieszenie ich w widocznym miejscu w placówce,
- Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w High Definition Dance Studio są udostępniane na stronie internetowej placówki.
- Na życzenie rodziców lub opiekunów prawnych małoletnich Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w High Definition Dance Studio są udostępniane w formie papierowej w placówce. Za udostępnienie dokumentu odpowiadają pracownicy placówki,
- Obowiązkiem rodziców lub opiekunów prawnych małoletnich jest zaznajomienie się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w High Definition Dance Studio,
- Każdy pracownik placówki jest obowiązany zaznajomić się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w High Definition Dance Studio po powstaniu stosunku pracy z placówką,
- Zapoznanie się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w High Definition Dance Studio pracownicy placówki potwierdzają składając pisemne oświadczenie.
- Właściciel placówki wywiesza w widocznym miejscu w budynku placówki Standardy Ochrony Małoletnich obowiązujące w High Definition Dance Studio, w wersji zupełnej oraz skróconej. Wersja skrócona zawiera informacje istotne dla małoletnich.
- SPOSÓB DOKUMENTOWANIA I ZASADY PRZECHOWYWANIA UJAWNIONYCH LUB ZGŁOSZONYCH INCYDENTÓW LUB ZDARZEŃ ZAGRAŻAJĄCYCH DOBRU MAŁOLETNIEGO
- Każdy ujawniony lub zgłoszony incydent lub zdarzenie polegające na krzywdzeniu małoletniego lub zagrażające dobru małoletniego, na temat którego pracownicy placówki posiadają wiedzę, zostaje odnotowany w ewidencji zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu.
- Dokumenty związane ze zgłoszonymi incydentami przechowuje się w dedykowanym rejestrze zdarzeń zagrażających dobru małoletniego,
- Każdorazowo, w razie dokonania wpisu do ewidencji zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu, dokonywany jest przegląd i ewentualna aktualizacja Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujących w High Definition Dance Studio.
- PROCEDURY OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI W INTRENECIE
W przypadku dostępu do Internetu realizowanego pod nadzorem pracownika placówki ma on obowiązek informowania małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.